Klikni i podrži nas!
Question mark
10 Stars
Ocjena: 10/10

Ukoliko vam se sviđa Puerto Rico i ukoliko vam se sviđa toliko da ste ga odigrali previše puta, u nastavku ću opisati nekoliko proširenja i varijanti koje će upuhati novi vjetar u jedra ove izvrsne igre.

Prvo proširenje (The New Buildings) za Puerto Rico su čitatelji njemačkog časopisa za društvene igre Spielbox dobili u svoj sandučić s novim brojem časopisa 2002. godine. Kasnije je proširenje bilo moguće kupiti, zasebno, od Rio Grande Games, a trenutno ga je moguće kupiti kao dio Alea Treasure Chesta u kojem se nalazi nekolicina proširenja za različite igre iz Aleine serije društvenih igara (Puerto Rico, In the Year of the Dragon, San Juan i dr., a u izdanju Rio Grande Gamesa i dvije ekspanzije za Princes of Florence). U paketu se nalazi i drugo proširenje (The Nobles) koje je, prema mojem saznanju, prvi put izdano. Često igrače zanima samo pokoje proširenje iz Chesta što iskorištavaju preprodavači na ebayu koji kupuju cijeli Treasure Chest pa proširenja prodaju zasebno uz pristojnu zaradu. Tako je moguće kupiti oba proširenja za Puerto Rico za dvadesetak dolara.

The New Buildings

Prvo proširenje donosi 14 novih ljubičastih zgrada. Sve male ljubičaste zgrade iz originalne igre je moguće zamijeniti s novima, a s dvije nove New buildings proširenje za Puerto Ricovelike zgrade je moguće zamijeniti dvije originalne. Moguće je igrati i s mješavinom novih i starih zgrada i tako znatno povećati reigrivost jer je sada moguć veći broj različitih kombinacija ljubičastih zgrada (slično kao u Dominionu s kartama kraljevstva). Ova ekspanzija prilično mijenja igru jer nove kombinacije zgrada omogućuju neke nove strategije ili neke postojeće ojačavaju. Strategija koja se bazira na indigu i šećeru je, primjerice, pojačana s akvaduktom koji vlasniku daje dodatni indigo ili šećer za odgovarajuću veliku produkcijsku zgradu.

Proširenje ne uvodi novu mehaniku i jednostavno se uklapa u igru tako da je vrijedan dodatak, preporučljiv svim ljubiteljima ove igre.

The Nobles

Nobles proširenje za Puerto Rico

Drugo proširenje, također, donosi nove zgrade, iako manji broj. Manji broj novih zgrada nadoknađuje dodatkom novih putnika koji dijele brod s, već poznatim,

kolonistima. To su plemići, istog oblika kao i kolonisti, ali crvene boje. U svakoj Mayor fazi, mjesto jednog kolonista zauzima jedan plemić. Plemići se koriste kao i kolonisti, s iznimkom novih zgrada. Većina novih zgrada funkcionira drugačije, ovisno jesu li naseljene kolonistom ili plemićem. U drugom slučaju su uvijek moćnije, ali su često dobiti od zgrada prilično drugačiji u ovisnosti tko ih naseljava. Ovo povećava potrebu za Mayor rolom jer, osim toga što samo jedan igrač dobiva plemića po svakoj Mayor fazi, ova faza je jedina mogućnost za zamijeniti jednog naseljenika drugim. Zbog ove činjenice igra s ovim proširenjem više ne završava kad ponestane kolonista nego samo nestankom victory poena ili izgradnjom zgrada. Zanimljiva je i nova (žuta) produkcijska zgrada (Jeweler) koja u Craftsman fazi donosi 1 novčić za svakog plemića.

Ovo proširenje ipak malo više utječe na mehaniku, ali ne komplicira znatno igru. Kombinacija Ville (+1 noble from supply) i Jewellera može dovesti do toga da u Craftsman fazi vlasnik ovih zgrada dobiva apsurdnu količinu novčića pa je time igra malo nebalansirana. Svejedno, dojma sam da proširenje dodaje još više kombinacija početnih zgrada i time povećava igrivost i strateške mogućnosti.

Varijanta za dva igrača

Autor igre je na Aleinim stranicama objavio varijantu igre za dva igrača. Prvo se iz igre izbaci određeni broj plantaža, po jedna zgrada svakog tipa (osim velikih ljubičastih zgrada) i određeni broj dobara. Koristi se manji broj bodova pobjede i kolonista te samo dva broda. Svaka runda je malo izmijenjena. Prvo guverner odabire rolu, a zatim se u odabiru izmjenjuju oba igrača dok svatko ne odabere tri role.  Na zadnju, preostalu, rolu se stavlja novčić pa počinje nova runda s drugim igračem kao guvernerom.

Varijanta je sasvim zadovoljavajuća i pruža mogućnost da i samo dva igrača igraju ovu igru uz praktički isti osjećaj igranja. Po meni, ova varijanta je dobar razlog za kupiti Puerto Rico, čak i ako ćete ga najčešće igrati u dvoje.

Zanimljivosti

Prvo izdanje prvog proširenja je dolazilo i s novim tipom plantaže – šume. Šume ne trebaju (niti mogu) biti naseljene s kolonistom, a svake dvije daju popust od jednog novčića za kupnju zgrada, ali bez ograničenja koje ima kamenolom. U kasnijim izdanjima su zasebne pločice za šume izbačene, a igrač, ako kupi šumu, uzme jednu od ponuđenih plantaža i stavi je na svoj otok licem prema dolje.